Wednesday, February 8, 2012

Tips utk yang nak mula diet mcm aku...edisi syiok sendiri

nota: masa berat ideal aku 56 kg di zaman dinosaur dulu..umo mak time tu 24


Aku ada a few tips utk anda yg bulat2 gebus2 mcm aku ni.....chewahhh aku pun belum kurus lagi ada hati nak bertips2....suntikan motivasi, bukan apa...

1. Set kan minda anda ....
Diri sendiri yang nak diet. Kalau setakat sakit ati dengar kutukan laki or orang lain..pastu diet
sari dua..rentikan jer...tak ke mana kata ko..Aku pun mulakan diet ni setelah satu dekad
membesar sebagai johan!

2. Kuatkan semangat!
Memang susah babe..tapi, tak der benda yg senang nak dicapai kalau tak kita mulakan dengan
usaha dan kesungguhan. No gain no pain..kata orang Muor.

3. Buat research...
cari info untuk diet.ada diet calorie.ada diet protein.ada diet tak makan terus.pilih mana yg
sesuai.semua pun kena disiplin yg ketat lagi mantap. Asal jgn jadik aneroxia dah lah.payah
ada skeleton in my closet nanti. Aku pilih regime diet yg mesra alam gitu.slow and steady,
yang termampu nak dibuat lah.

4. Jangan Putus Asa
Bila dah mencuba...jgn asyik fikirkan kesan jangka pendek jer....amek masa sebenarnya.
Almaklum lemak tepu dah bertapa...tak kan sekelip mata boleh habis mcm tekan suis
lampu...sendiri mau ingat lah....nak gemuk dulu pun amek masa..ni kan pulak nak mengecut
dan mengurusssss...hehehehehe

5. Disiplin
Yang ni memang seksa sikit.....orang diet selalu ada 'cheat day' atau hari derhaka diet....kang
kempunan tgk kek coklat atau tgk mee goreng basah ..payah pulak kan....bole jer derhaka
sikit2..esok2 cover balik lah. Give and take concept gitu...

6. Target
Mesti ada sasaran...baru kita bersemangat sikit....aku ni nak gi wedding anak2 buah bulan
June ni....harap2 ada lah perubahan serba sedikit...so, sesekali jumpa sedara mara dan dia
orang tegur.."eh, ko nampak lain lah dek..." mau tak kembang idung menahan sengeh....

7. Dorongan & sokongan
Penting ni....Abg Mizul dan anak2 adalah faktor utama aku berusaha mengekalkan diet
ni...mula2 dia orang mcm tak caya jer kat aku...hahahaha buang tebiat apa! Tapi bila tgk aku
sungguh2...Abg Mizul pulak yg igt kan aku...tenkiu darling sayang..i lap u!

8.Optimis & positif
Ini kena tanam dalam diri...memang belum nampak sgt hasil..but insyaallah..setiap usaha yg
baik pasti ada ganjaran....bukan nak jadi mcm miss world pun...asal sihat tubuh badan
dihindarkan penyakit...senang nak ibadah dan beraktiviti...dah memadai...

9. Inspirasi dan aspirasi
Cuba kita belek2 semula album gambar lama yg dah jadi arkib tu...comel2 kita ni masa muda
dulu....senyuman manis bersari....body cute miut. Ada org tampal gambo kat fridge..ada yg
letak gambor artis dan memacam lagi lah. Atau pun gi beli baju idaman kita....mana tau lepas
5-6 bulan miracle berlaku...kitalah model baju lawa tu...hehehehehhe. Baju kawin, cincin
tunang yang dah tak muat...semua bole inspired kita der..

10. Kalau tak berjaya mcm mana?
Ehhhh...belum cuba betul2 mana tau tak boleh berjaya....fikirkan bole!..Malaysia bole!..Kak
Wawa bole gak....mudah2an.

No comments: