Monday, February 20, 2012

Bila berat payah nak berganjak...

Jenuh aku browse blog2 dan website diet..nak cari punca masalah dan cara nak atasi.

Masalah tahap aku ni..dipanggil "plateau" ada bunyi macam kueteow je...ermm sedapnya alahaiii. So, aku kena tingkatkan semula kadar metabolisme aku...sbb semuanya mcm dah flat dan sistem badan dah lali dgn cara diet yang sama. So, aku amek risiko dgn makan lebih sikit. Sejak Sabtu lepas...aku makan ikut suka aku jer...gi rumah kenduri kawan Abg Mizul...wow sedapnya lah nasi beryani pastu ada lauk udang lemak nanas lagi...aku makan lah tapi tak lah banyak sgt. Ahad aku makan cekodok ikan bilis..konon nak jamah 2-3 biji...at last 7-8 biji mak bedal. Semalam aku makan lebih sikit dari biasa.....tup2 pagi tadi, bangun tido mak timbang....turun 1 kg...eh, ni silap mata ke scale aku rosak?.....amazing! tak nak happy sgt...mana tau mata Abg Mizul kelabu asap bangun tido....hehehehe. SO, kalau betul turun lagi 1 kg sbb aku dah tambahkan kuantiti makanan...dah kira bagusss terbaekkk.

tapi tau -tau lah tekak ni..bagi sikit nak banyak, still kena control tapi kerap makan..jadi metabolisme akan jadi lebih aktif lg inovatif. Now aku tgh study diet kalorie...nampak menarik dan lebih praktikal....bole dicobain ini cara.

Target aku sebenarnya nak pastikan 1 kg lagi bisa diturunin pada lewat februari...hehehehe...mudah2an ya mbak. Eh, motip mak spekaing indon tetiba..mana ada aku telan jamu pun!

No comments: