Tuesday, October 28, 2008

Makan-makan penghujung raya

Sabtu lepas 25 Ramadan, Angah dan anak menantu dah nak balik ke JB. Sedih wooo....tak sempat nak tahan angah sampai cuti deepavali sbb Noor ada interview pulak....so, tinggallah adik bongsu angah ni sendiri mengurus rumahtangga....seronok sungguh masa angah ada seminggu ni....nak gi keje pun ada bekal breakfast....balik jer umah dah bau makanan....tak sempat tukar baju & mandi dah menjamu selera....bestttttt!...yg paling sedih angah balik ni tentu si yasmin anak kecik aku tu...siang malam berkepit dgn mama hajar...sampai aku ni dia tak layan dah!

so, sempena keberangkatan pulang duli2 tuanku ke JB aku pun plan nak makan istimewa sikit....tak der special sgt...just ulang semula menu raya...almaklumlah hari tu masa raya semua kelam kabut sbb angah & family nak ke Bachok kelantan rumah menantu angah si Yusop tu....

Mlm sabtu tu aku bagi projek merebus ketupat mini segera nona kat m.zul sbb aku & angah gi visit rumah kak ram jiran aku tu yg nak buat kenduri kawen anak daranya. Bukannya susah pun...ambil periuk besar, buh air, buh garam, buh ketupat segera, buh daun pandan....dan rebus 4 jam (jahanam gas aku, hehehehe...)


Pagi2 lagi aku dan angah dah menari cha cha kat dapur. Semua dah ada tugasan masing2...tak yah nak suruh2...mcm tau2 jer nak buat apa yg patut. Angah masak lemak lodeh putih...
resepi istimewa family aku....kalau lontong biasa tu lodeh biasanya kuning, tapi utk raya kami buat yg putih...pastu mesti ada cendawan...tak kira lah cendawan kering cina yg warna hitam tu ke, cendawan shitake segar atau kering, cendawan butang, atau pun paling tak der...cendawan tiram biasa tu...sayuran lain ikut suka....janji komponen wajib cam suhun, fucuk dan taufu ada....beres!

Aku pulak cuma masak rendang kerang yg simple...tapi oleh tahan jugak larisnya...mcm paku laris lak....lodeh tak lengkap tanpa sambal, so angah buat pulak sambal sotong kering berkacang....sedap bangatttt......aku tambah telur rebus sbb anak2 suka makan style lontong biasa...nak jugak telur tu..Noor melengkapkan juadah breakfast dgn roti sardin....mmmm....memang meriah lah pagi tu...pagi ke?....kita org makan kul 10.00 .....kesian kaum Adam, menunggu lah hidangan yg tak siap2.























Nak kasi meriah lagi mood penghujung raya tu...aku sms kak jah jiran peramah aku yg duk selang 2 biji rumah jer sebelah kiri...hari tu masa aku buat open house dia manjang busy ...gi kl lah...apa lah...so, memang rezeki kak jah lah kali ni.....Thanx kak jah sudi dtg dgn anak teronanya si Izan,....makan jgn tak makan....desserts pagi tu agar2 kentang & puding berkuah koktel.

No comments: