Sunday, October 19, 2008

Nasi Minyak Oren, Opor Ayam, Kerapu 3 Rasa & Acar Rampai

Nasi Minyak Oren (Resipi)
Ini projek hari sabtu (minggu ketiga raya) ari tu...Angah, Noor & Yusop (menantu Angah) nak dtg...so, apa nak jamu utk dia org ek? Lastly, aku cuba resepi nasi minyak ni....first try dan terus jadi!....Wallaaaa.....it taste great! Hanya guna beras basmathi moghul Faiza....dan air gas oren F&N.





Opor Ayam

Actually I want to cook Ayam Masak Merah sbb itu menu kegemaran Noor anak buah aku tu...tapi, dah tak cukup masa...kena rushing fasal dia org dah nak sampai...so, bukak drawer nampak rempah segera opor ayam...mmmm, bolehlah time terdesak ni....dan hasilnya....taraaa...walaupun tak lawa pada rupa tapi rasa dia lazat you! just masukkan rempah segera dlm kuali, pastu tambah santan dan kerisek....kacau2..masuk ayam dan biar ayam masak...SIAP. So, next time aku kena cuba jugak masak opor yg original....sedap opor ni rupanya, kena dgn selera aku. Tapi, aku sendiri tak tau opor to from which state?..perak ke kedah?

Kerapu 3 Rasa
Selalunya orang jodohkan nasi minyak dgn ayam & daging...akunak kelainan kali ni...cuba dgn ikan kerapu pulak. Lebih fresh dan tak muak...yg penting rasa pedas, masam, manis dan kesegaran ikan tu well blended together. Bangkitkan rasa dan aroma dgn corriander leaves.




Acar Rampai (Resipi)
Very colourful dish...ini memang favorite aku...tapi, nak buek cam mano...den tak boleh consume benda ni sbb ada vinegar. Aku masak utk orang lain makan aje...acar rampai aku segera...tak payah rendam pun dgn air kapur. Acar ni mesti rangup dan cukup masam, manis, masin nya.


No comments: