Tuesday, October 21, 2008

Dunia masakan dan aku...

Aku mula minat alam masak memasak masa umurku 10-11 thn...masa tu suka perati mak & kakak2 kat dapur....mcm best jer...tapi menu mak dulu2 tak banyak...almaklumlah mana ada internet bagai nak ikut mcm2 resepi...asyik jer lah lauk masak lemak cili padi, asam pedas, kari, sambal, masak pindang, masak kicap dan ulang lagi...dan lagi...dan lagi....sampai aku meningkat rumaja. Bila aku di form 2....Kakak2 aku yg ramai tu semua dah ada komitmen masing2...yang kawen...citer kawen...yg belajar...citer belajar...yg kejer...citer kejer...aku yg duk dgn mak...dapatlah peluang pegang kuali periuk belanga...alahaiiii...susah jugak memasak ni rupanya. Aku pernah masak sayur tak letak apa2 ...letak garam jer...entah masa tu berangan ke benda apa gaknya...dah mak berleter tak habis2....hehehehe....cayang mak!

Masa form 4-form 5 aku duk asrama...tak der peluang menggilap bakat di dapur....Bila form six duk semula kat kg...time ni baru aku rasa yg minat aku memang dekat dapur...aku pun coba2 ikut resepi kat majalah....tapi, agak terhad eksperimen yg aku buat tu fasal modal tak cukup....aku takut nak suruh mak beli bahan2 yg mahal2....so, try resepi yg guna bahan2 basic aje lah....yang selalu jadi tukang rasa masakan aku tentulah Kak Ena...kakak aku yg paling cun dlm family....masa tu Ena tak reti masak apa pun...now, Kak Ena dah terror...masakan sambal telur pecah dia....mmmmmm sedap bangatt sih.

Minat aku terbantut seketika masa belajar kat ITM ...sehinggalah aku gi praktikal masa sem 7 di UTM. Timer kasihlah Angah sbb bagi tumpang rumah kat JB nun....kena pulak rumah dia ada oven besar yg serba lengkap....dapatlah aku mulakan kejer baking membaking...tumis menumis....sampai satu malam tu tunggu kek masak , aku terlena...bangun pagi kek marble oren dah jadi kek gula hangus.....nostalgia betul lah!

tapi kan, yg herannyer lepas kawen dgn m.zul ....aku jadi malas gila nak memasak....kalau adik beradik aku cakap yg si Acu ni reti masak macam2 mesti laki aku ingat mcm citer dongeng...mana tak nyer...dalam seminggu tu tak tau bila yg aku duk dapur....semua duk kedai makan...hari minggu pun bermula dr breakfast sampai ke dinner makan kat luar manjang....kemalasan aku ni berterusan sampai dpt anak kedua...pendek kata sepanjang duk rumah sewa tu...boleh kira arr berapa kali tukar beli gas.....

So, bila pulak kak wawa ni turun dapur yek?...haaa....bila aku dah duk rumah sendiri kat no.8 ni haaaa....barulah minat tu dtg semula....tapi, pelan2....ambil masa nak develop semula....aku terlibat secara serius sejak minyak naik masa Pak Lah perintah ni......kat situlah bermulanya sejarah lama berulang kembali...ibarat luka lama berdarah kembali....chewahhhh!

No comments: