Wednesday, August 12, 2009

Nasi Lemak Sempoiiii




Aku tak der idea nak tulis apa2....saja nak load gambor nasi lemak yg aku masak ntah bulan berapa ntah...setelah berdiam diri berminggu2, ni jer aku hidangkan sebagai cameo aku di arena blog memblog.... Actually banyak gambar2 makanan eating out nak ku lekatkan kat sini, tapi...atas sebab2 yg mentensionkan aku fasal blog ni sblm ni....hasrat tu nampaknya tak terlaksana.


ni, aku share resepi sambal tumis ikan bilis kak Wawa


Bhn2:
semangkuk cili kering yg dimesin - anggaran mangkuk wheep potato KFC size large.
3 ulas bawang putih -tumbuk
7 ulas bawang merah-tumbuk
1/4 biji bawang besar-tumbuk
sedikit belacan - kalau suka (aku jarang guna benda ni) - tumbuk sekali dgn bwg2 tu
3/4 biji bawang besar- dipotong gelang @ bulat
semangkuk ikan bilis - digoreng
sedikit air
sedikit air asam Jawa
sedikit gula melaka
garam & perasa


Cara masak:
1. Panaskan minyak, tumis bahan2 yg ditumbuk lumat (kalau suka belacan pun tumbuk sekali ).
2. Bila bawang dah agak perang sedikit, masukkan cili mesin. Biar cili garing
3. Masukkan air dan tambah air asam jawa. Biar mendidih.
4. Masukkan ikan bilis goreng. Biar dalam 4-5 minit.
5. Masukkan garam, gula melaka dan perasa.
6. Masukkan potongan bawang besar. Biar bawang layu dan sambal elok masak. (kalau nak tau
sambal dah ok, tengok minyak yang naik di permukaan sambal...) SIAP.

No comments: