Thursday, July 23, 2009

Shopping & Demammm

aku rasa dah berkurun tak update blog aku nih, hobby aku singgah rumah2 kengkawan yg lain...meriah gitu!

aku pun heran naper blog aku ni tak boleh publish gambo...mungkin office aku block kot...tapi kalau post without pic. okay jer...so, bila entry tanpa gambo...aku rasa boring ya amatttt...mcm lauk tak dek garam jer....banyak gak citer2 bergambor nak aku letak kat sini, tapi masalah tu ttp ada semenjak gomen tak bagi staff dia browse benda2 tak related dgn keje ni...sporting arr sikit dato' sri N....

Minggu ni minggu mendung dan merimaskan. Anak aku Yasmin demam dari hari Selasa sampai laa ni, jangkit kat Zulaikha hari Rabu dan merebak kat aku pulak hari Khamis. Hari Selasa, hubby aku cuti, Rabu aku cuti pulak....Khamis aku dah memang apply cuti sbb nak menyopping kat jusco-jcard sales! hari ni aku gi opis....mintak ehsan suami aku lak jaga bebudak yg baru nak kebah....aku lum gi klinik lagi ni, anak2 pulak doktor kata demam panas biasa...kusss semangat jgnlah ada kena mengena dgn H1N1...kat Melaka ni banyak tempat dah kena.....jauh jauhkanlah. masalahnya, simptom2 tu mcm ada jer kat aku hari ni....aduhaiii tak sabor nak balik gi klinik ni....

okaylah...ni aku nak citer pengalaman aku time shopping semalam....sejak aku duk melaka thn 2001, aku peratikan org2 sini mmg crazy maut kalau ada jcard day ni...orang menderu2 mcm ombak laut,....dari kul 8.00 pagi jejak kul 1.00 pagi...bukan tak dek shopping mall lain, tapi dr zmn berzmn....jusco adalah the most favorite among all! dan tak pernah2nya dlm sejarah aku apply cuti semata2 nak bershopping kat sana....sebenarnya anak2 demam, (masa ni aku lom demam lagi) aku yg tak berapa mithali ni mintak jasa baik my beloved husband jagakan budak2 sorok2 kat opis dia...nasib arr dia duk comp.lab sensorang, dan ada tempat persembunyian yg sesuwei utk bebudak berdua tu...kalau tak, tak der can arr aku nak menyopping!

Aku sampai kul9.00...masa ni aku tgk org dah penuh, troly tak dek...licin habis, kalau nak kena carik kat parking lot....malas arr..lagi pun aku just nak beli baju raya jer...comforter, cadar semua tu aku dah borong time mini j-card day bulan 5 hari tu, ...so, Kak Wawa pun memulakan langkah pendekar masuk bersesak2 dgn makcik2, kakak2, opah2, pakcik2 dan yg sewaktu dgnnya!
Aku gi cosmetic counter dulu...dapat arr tangkap blusher & lipstick revlon...ada discount dua2 benda tu cuma 70++ kalau tak silap arrr....igt nak sambar lipgloss...tapi, tak sampai hati nak beli sbb kenangkan baju deme bertiga tu...aku beralah lah.....(ginilah nasib kaum ibu mcm aku ni...hehehe)

pastu, dgn berhimpit2 dan bersesak2 napas...aku menyelit2 pulak kat men's department....pening betul nak pilih baju che abang sorang ni....mostly kemeja tgn pendek coraknya stripes and checked....mmg mizul tak minat arr...habis tu apa nak buat...dah tu jer yg ada!...lastly aku ambilkan yg new arrival...sian pulak member nak buat raya baju discount jer...ada gak yg 50% utk buat keje....tapi, mmg aku habiskan masa yg agak lama kat sini sbb susah nak cari yg betul2 lawa....such a boring colours ! asyik2 biru, kuning, putih, merah....buntu kepala mak tau! seluar pun sama, mch dah penuh closet dgn design & colour yg sama....sempat gak aku carik sepasang utk ayah aku...sayang ayahhhhh....

Masa bersesak2 tu aku nampak ramai kengkawan opis yg turut sama menghurung jualan2 lambak 50%-70%...tapi, mak aiii..hazab betul nak memilih yg discount tu...nak carik size jer boleh berpeluh2 dibuatnya....masa ni aku dah mula rasa langkah kaki ni longlai jer....mungkin sbb aku tak makan sebiji haper pun pagi tu....missi diteruskan dgn menuju baju size plus...plus...aku tangkap lah selai blouse...discount pun 20% jer...jgn tidak kata org.....sian aku...huhuhu

Next, aku gi tingkat atas...carik baju raya bebudak pulak....finally aku cuma beli 2-3 helai jer yg 50% discount...yg lain2 aku ambik yg 10% jer sbb tak larat dah nak berjuang di medan peperangan yg tragis dgn hiruk pikuk dgn suara orang dan baby2 kecik yg menangis & merengek...ngaper ler mak2 dia org ni hangkut sekali baby yg umur bawah setahun ni dtg...kesian kat budak2 tu...(mcm ler aku tak pernah bawak anak kat grand sale masa depa kecik2 dulu...but, now aku rasa sungguh tak berakal mak2 org tu...hehehehe) Tapi kan, dahsyat sungguhlah dia org ni menghabiskan duit....sorang sorang troley penuh dgn barang...kalau kira kasar mesti ribu riban habis....kaya sungguh jusco semalam!

Siap menyopping dgn purse dah kempis...aku pun carik tempat makan...semua kedai penuh...at last aku singgah kat windmill...pekena set nasi goreng cendawan...sedap, tapi teringat kat bebudak sbb windmill ni tmpt favorite dia org...masa ni aku dah mula rasa demam...kaki sejuk dan tekak mula sakit....aduhaiiii.....apa yg aku dah buat hari ni!

Lepas makan, aku ada misi terakhir...nak gi points redemption pulak...beratur punyalah panjang...dah mcm tembok besar china pulak manusia kat jusco ni.....bila sampai turn aku, ada masalah pulak...aku kekurangan 4 hengget nak cukupkan jumlah yg terhampir dgn kupon...laaa, aku pun tak berapa cerdik nak kira siap2 sblm gi collect kupon duit tu...tapi, kak wawa kan mahir bab diplomasi ni....pujuk2 budak jusco tu...cakap akak gi beli barang jap ek...nanti akak dtg, akak tak yah que...akak panggil awak dr luar line ni yek...nasib baik dgn berat hati budak tu setuju....maka haku pun tangkaplah barang haper yg patut nak cukupkan jumlah. alamakkk....nak beratur panjang pulak kat cashier nanti!...maka dgn muka tak malunya dan senyuman paling manisss, aku pun pujuk satu kakak ni...kak, saya tumpang satu barang jer yek..nanti kita buat seperate bill...nasib baik dia setuju...baiknya akak tu!

maka, selepas berhempas pulas....aku pun pulang dgn langkah srikandi yang demam di medan fatamorgana.....nafsu...nafsu...dan berbaloi-baloiii lah Kak Wawa demam hari nih!

1 comment:

Azman Hj. Ayup said...

Ini baru betul-betul demam! Nanti bila tengah bulan lagiiiiiiiiiii demam!!! Orang perempuan shopping, biasalah kan...tak makan pun tak pe..So, harap-harap si Mizul tu pun tak demam sama yek...