Sunday, August 23, 2009

1 & 2 Ramadhan

Pagi ni rasa badan mcm tak bermaya...berat rasa kelopak mata ni nak buka luas2....sebenarnya aku keletihan.....aikkk baru puasa 2 hari dah tak larat ke?

Alhamdulillah...seperti mana yg aku rancang nak sambut puasa dgn mak dah tertunai...mmg kebiasaannya tiap2 tahun 1 Ramadhan aku akan sambut di Muar...gathering dgn adik beradik yg mana balik sekali....keseronokan bersahur & berbuka bersama tu yang besttt....juadah tak kisah sangat...ikan goreng pun sodap kalau dah ramai2 tu...

Tahun ni agak berlainan sikit sebab rumah mak bahagian dapur sedang giat di renovate....belum siap lagi, so....nak memasak agak mencabar sebab tunggu apek2 siap buat kojer, baru boleh turun dapur...apek tengah pasang tiles tu yang banyak habuk sikit tu....tapi, semua tu tak jadi masalah....yang penting spirit berpuasa tu ada...dan dah tentulah saat2 menyediakan juadah buka puasa tu yg paling seronok.

Mak dah uzur, anak2 perempuan 2-3 orang ni lah yg busy kat dapur...termasuklah suamiku Mizul, dia memang rajin tolong aku even kat rumah sendiri pun...so, masing2 dah ada tugas sendiri....hari pertama puasa aku & Kak Ena sibuk sediakan sahur...just panaskan ajer lauk left over malam tu, plus goreng nugget....time sahur tak memilih sangat, janji ada air panas, dan nasi suam2.....pastu makanlah ala kadar...Kika sahur pukul 6.30 pagi...kesian pulak nak jagakan dia awal pagi...ala budak2...yang penting latihan berterusan. alhamdulillah dia dapat tunaikan puasa 2 hari ni...

Juadah hari pertama:

BBQ ayam, daging, ketam & udang
Ikan cencaru bakar
Ayer Asam + Kicap cili - sos cicah
Sambal udang kecil
Gulai lemak pucuk paku
Agar-agar koko
Teh 'O'

yang seronok dah tentulah acara bakar membakar...Kak Ena & aku bakar seafood guna oven, yang lain2 tu Kak Bai & anak2 bakar kat luar dgn bara api.

Juadah hari kedua:

Asam pedas ikan cencaru + kembong
Ayam goreng kunyit + kacang panjang, petai, kentang, cili,bawang
Keladi rebus + kelapa, brown sugar
Pisang + keladi goreng
Bubur jagung+ keledek
Karipap
Fresh orange & air cincau

hari kedua aku masak dgn Kak Long pulak, kali ni konsep zaman Jepun...tu yang ada keladi, pisang segala....eh sedap pulak keladi rebus makan dgn kelapa & brown sugar tu...tapi, aku tak buka puasa kat kampung sbb esoknya nak keje...so, lepas masak memasak siap, aku tapau dan balik ke Melaka...sedih pulak nak tinggalkan mak ayah, tapi kalau lepas buka nanti....aku pulak yg rasa malas nak balik...so, terpaksa chiow awal2....karipap dan air just beli kat baazar & kedai makan......minum bergelen2 air sbb cuaca panas semalam...

Gambar makanan ada dlm kamera..esok2 senang boleh arr tepek.....

No comments: