Monday, November 3, 2008

XTVT Masak Minggu Lepas....

Dapur aku berasap sepoi2 bahase jer minggu lepas...rutin biasa, balik keje masak...ada yg sempat aku snap dan ada yg tak...

padprik berkicap (aku ada 2 resepi padprik; satu lagi yg versi merah) pasta & sup ayam cendawan shitake (tak sepat snap dah kena ngap!) nasi tomato, ayam masak merah madu, dalca & pencuk nanas (projek ahad) tomyam campur (ni all time family favorite...pun x de gamba)

Kika, anak sulung aku tu suka sgt makan masakan mak dia...sedap tak sedap dia tak kira....sesekali ada gak dia mintak nak dine in kat mana2...tapi most of the time dia nak aku sehati berdansa kat dapur....semalam, masa nak balik keje dlm kereta lagi dia dah order menu apa yg dia nak kat mama & papa....tomyam, telur dadar & ikan masak kicap....mmm, senang bangatt sih!

Sebenarnya hal masak memasak ni taklah susah mana....cuma kekadang bila badan penat, otak pun jadi tumpul nak memikir benda apa yg aku nak leburkan dlm kuali...part mengemas pun satu, kadang aku malas nak guna lesung batu, ketuk dan lenyek aje guna blkg pisau dan cutting board, habis citer. Ada satu lagi yg buat aku hangin bab ngemas ni, part minyak2 lepas menggoreng....walaupun pakai hood, minyak still terpercik kat dinding dan atas table top...habis kitchen towel & kitchen tissue aku kerjakan....spray sekali Mr.Muscle...itu pun kadang malas nak buat!

Dan sepanjang minggu lepas, aku tak kemana2....just gi Tesco hari Sabtu beli barang dapur, pastu ngadap TV...sehati berdansa! Yok dansa Yok....Ole! (tagline sasha & salyo). Kika & aku suka Lisda & Poji....adik Min suka semua! Layannnnn........jom dansa!

No comments: