Monday, November 3, 2008

Rumah No.8 dan jiran tetangga...

Rumah tempat aku berteduh dr panas dan hujan ni aku suka panggil as rumah no.8, org cina kata ada 'ong'....aku tak caya semua tu....mengarut aje fengshui ni!

Rumah no.8 ni sederhana saja tapi cukuplah bagi kami empat beranak...kami mula pindah masuk pada Jun 2006...tak ingat pulak aku tarikh sebenar, yg aku ingat hari Sabtu....teruk aku ni bab ingat2 tarikh ni....janji selamat masuk!

Kejiranan kat tempat aku ni mcm wujud tak wujud aje, almaklum family Melayu hanya 2-3 kerat jer, selebihnya non malay. Kalau tak silap aku ada 32 unit kesemuanya dan Melayu hanya 10 unit termasuk rumahku....dan drpd 10 tu, aku rasa aku dan m.zul adalah owner termuda, yang lain tu kebanyakan dah established dan ada gak pensioners. So, yang paling sempoi dan tak gah kat situ, tentulah rumah no.8.....yg lain tu hebat2 belaka! Sungguh! aku pernah gi 3-4 buah rumah jiran time open house/kenduri dan semuanya bikin poket bocor maaa....banyak sungguh duit depa ni buat huge renovation dan perabut jgn cakap ler....mewah2 semuanya!

Asalnya dulu aku nak beli sebuah rumah kat satu taman yg modern sikit; more privacy & lengkap dgn security system....tapi, memikirkan soal jiran, dan kos2 yg kena ditanggung, tak jadi pulak sedangkan market value kat situ memang best!....kat situ majority org Cina & foreigners yg nak buat property such as Singaporeans and others....so, aku tak fikir senang akan dtg nak buat kenduri kendara dan mintak tolong jiran kalau ada kecemasan atau masalah.....kononnya nak amalkan konsep kejiranan yg mesra alam gitu....lastly, bila end up dgn rumah sekarang, konsep kejiranan tu mcm tinggal nama jer.....seriously, dah hampir 3 thn duk sini...semuanya hidup sendiri2 jer....ada 2-3 org jer yg aku agak rapat, tu pun sekadar ziarah raya dan senyum2 jer kalau bersemuka....nak jadi the first move pun susah kalau org tunjuk respon "please avoid me" . Kak Ram & Kak Jah baik orgnya, biasa arr dah 50an ni motherly type sikit...dia org punya rumah, mak aiii jauh panggang dr api kalau banding ngan rumah no.8 tu...

yang best tu, baru2 ni jer aku tau nama kakak sebelah kanan rumah aku sedangkan dah setahun lebih dia & family duk situ, dan baru raya lepas ni jugak aku bercakap dgn jiran sebelah kiri rumah aku (she is an indian lady) kebetulan aku undang utk open house.....tak boleh salahkan dia org jugak, dah aku pun pergi pagi balik senja....hujung minggu, kalau tak berjalan, balik kg, selebihnya aku berkurung.....so, padan dgn muka kalau org tanya nama org sebelah aku terpinga2 jer....

Apa pun bagi aku, walau besar atau kecik, mewah atau sederhana, yang penting rumah kita tu lah ibarat syurga bagi kita...kat situlah segala kenangan tersimpan, pahit manis alam rumahtanga, susah senang membentuk keluarga dan kat situ jugaklah cinta, kasih dan sayang kita tercipta...

Harapan aku , semoga in future ahli rumah no.8 akan lebih rapat lagi dgn penghuni rumah2 lain utk kesejahteraan bersama.....

No comments: