Tuesday, November 4, 2008

Alkisah Zulaikha Hananie...


Tanggal 4 September 2002,jam 9.03 pagi...aku dianugerahkan Allah seorang puteri... macam tak percaya bila dengar tangisan pertama puteri sulungku dalam labour room u...Alhamdulillah....tak putus2 aku mengucapkan syukur pada Allah dengan anugerah yang tidak ternilai harganya ini untuk aku dan suami dari dunia sampai akhirat. Susah nak digambarkan dgn perkataan detik pertama aku menjadi seorang ibu...

Aku melahirkan Zulaikha atau Kika atau Ika atau Kak Long atau ZU (panggilan manja papanya pada dia...kira nama timangan utk mengusik dia )secara pembedahan caeserean. Ada 2 ketul fibroid di dinding rahim semasa mengandungkan dia,menyebabkan dia tak boleh pusing ke bawah (breech) sebab tu doktor memilih tarikh jauh lebih awal untuk membuka mata Kika kepada dunia dan memberi peluang mama dan papa memeluk erat bayi kesayangan kami itu.

Kini, usia Kika melewati angka enam, dan tak berapa bulan lagi akan melangkah ke alam sebenar persekolahan. Aku yang berdebar2 menanti macam mana lah agaknya anak ku ini nanti bila bersekolah dengan bilangan kawan yg lebih ramai dan pelajaran yang lebih mencabar. Biasalahkan, apa2 pun mak ayah yg lebih2...anak2 tak ada apa pun.Kika ni pemalu orangnya, tak berapa pandai berkawan dan tak selincah adiknya. Dia inherited perangai pendiam papanya selain rupa pun saling tak tumpah...sebab itu, dalam banyak keadaan dia akan berpihak kepada papanya.

Sebenarnya, bukan mudah menjaga Kika ketika bayi dulu....sebelum umur mencapai setahun 3 kali aku berkampung laman kat dalam hospital..air mata menjadi saksi doa pengharapan seorang ibu untuk kesejahteraan kesihatan anaknya.Aku dah start bukak citer sedih pulak....iyalah, itulah memori aku membesarkan dia dulu....kalau masa dia sakit, aku tak berapa lena melelapkan mata, sering sgt terjaga, bimbangkan keadaan dia. Umur 3 bulan Kika masuk wad sbb demam panas, terlalu panas...kali kedua masa umur 5 bulan, dia kena bronchitis....aduhaiiii...kena suction bagai sampai berdarah tiub tu...aku ingat lagi M.zul ada kalanya keluar dari wad sbb tak tahan tengok keadaan Kika waktu treatment, dan kali ketiga pada usia 11 bulan, kali ni dia diserang pneumonia....masa ni memang aku kalut sikit, malam pertama di wad aku asyik menangis bimbangkan dia...Sekarang ni, Kika cuma mengalami eczema, alahan kulit yg tak menentu...doctor kata ni symptom biasa bagi budak2 yang pernah ada history sakit yg melibatkan pernafasan mcm dia....nak menitis air mata aku kalau kadang2 tu dia bertanya "Ma, kenapa Allah tak buat kulit Kika licin dan lembut macam kulit Min. Mama kata Allah sayangkan kita semua..." Apalah yang budak2 faham....

Dan kini, alhamdulillah....Allah beri kemudahan aku mendidik dia...Kika adalah seorang anak yg patuh, lembut hati, kurang meragam, pandai ambil hati mama papa, pengasih sifatnya, sampai kadang2 aku banyak ambil kesempatan daripada sifat2 baiknya...iyalah, Yasmin adiknya terlalu demand nak itu ini, langsung tak boleh beralah...Kika lah yg selalu jadi mangsa keadaan, sampai kadang2 aku naik kesian pulak....sesekali bagi peluang Kak Long menang! Kika juga suka belajar, very passionate about study and learning...selagi homework tak siap, dia tak akan tidur...dan setakat ini aku puas hati dgn pencapaian dia...Alhamdulillah.

Kika bab makan paling sempoiii....bagilah apa saja, pasti dia tak takut mencuba kecuali musuh ketatnya petai dan tempoyak, tapi baru2 nie g temerloh menggila la pulak dia makan ikan patin masak tempoyak, siap suruh bungkus lg nak bawak balik..... Masa kecilnya dulu, dia pernah menangis bila si papa mengusik2 nak suapkan adik Min petai....hehehehe...marah sungguh Kika. Nak bukak selera dia senang jer, bagi saja masak pindang ikan atau apa saja sup can be....dan satu lagi dia panggil semua kuah tu sup...kalau masak lemak dia panggil sup lemak...sup kari, sup asam pedas.Satu lagi buah hati pengarang jantung dia di meja makan ialah mushroom..apa2 jenis cendawan semua dia suka...shitake, tiram, bunepi (kalau tak silap arrr...korean product)button etc...kalau kat pizza benda ini yg licin dulu...siap aku kena standby kat kitchen drawer sup cendawan campbell....tak tentu masa tetiba dia suruh masak mushroom soup...Kika ni kurus tinggi, tapi makan sure orang tak caya...makan nasi mesti bertambah, roti canai telur sebiji dia selamba aje mengadap, nasi lemak bungkus kena mintak tambah nasi siap2......takut aku tengok kadang tu!

Kalau aku atau papanya panggil...jawapan paling enak nak didengar ialah "Ya ma...Ya pa... dan kalau arah buat apa2...jawapannya dgn suara yg lembut lunak..."okay ma...okay pa" hilang segala susah payah aku mengandung dan melahirkan dia dulu...Semoga kika terus menjadi anak yang menyejukkan hati mama & papa serta jadi contoh terbaik buat adikmu yang genit itu...Amin.

No comments: