Thursday, January 27, 2011

Tag Masak Memasak Dari Mok BuYong Yang Cute...

*Nota: sebenornya entry ni dah lama aku tulis, tapi masa tu blog ni problem sbb tak boleh publish...maka terperaplah soklan2 tag cepu mas tu...bila tgk kat blog Zureen ada jawapan tag mok Yong tu...aku pun bersemangat semula nak publish mende ni...so, ayat2 di bawah ni relevan pada masa ia dikarang...aku rasa lebih sebulan yg lalu....layanzzzz



Hari ni mood aku lain macam...nak dengar pop Arabic songs yang pernah aku minat masa awal tahun 2000 dulu....klasik sungguh Kak Wawa time nih!....pastu aku baru lah ada mood nak melawat blog kengkawan...sedor2 kat rumah mok buYong aku lak kena tag...bab main2 masak2 pulak tu...so, Kak Wawa jawablah untuk sonok2 jer....

1. Apakah Masakan Pertama yg Anda Masak dan Bila Anda Mula Memasak?

Aku punyalah teringin nak masak nasi...masa tu umur aku 11 tahun...kalau 11 tahun tu darjah 5 lah kan...alkisahnya aku rajin skodeng kakak-kakak masak nasi, tapi lupalah pulak selain letak beras kena letak air....so, aku pun letak beras dalam periuk , cuci2 sikit pastu tenggek atas dapur. Time tgh bereksperimen tu pulak member kamceng aku datang nama dia Ogy...dia ajak aku main kat laman....Kak Wawa pun terlupalah bab nasi kat dapur tu....tengah melompat2 kat laman, tetiba aku dengar ada suara jeritan yang nyaring lagi sexy dari dapurrr.....aiyohhh mak sudah pasang loud speaker...."Saper punya keje nih!!!!" Aku tak ingat saper yang kena tuduh, tapi yang pasti dia orang tau tu angkara aku...dan aku tak ingat pulak time aku cuba2 amek beras kat dapur tu ada orang nampak ke tak.....seminggu mak rendam periok hangus tu....aku rasa sesuai diberi nama menu tu " beras terbakar" mcm kat Langkawi tu...tapi yang best tu aku tak pulak kena rotan walaupun dah buat hal besarrr gitu!

2. Saper yang Menggalakkan Anda Masak?

Mak paksa aku belajar masak sebab masa Form 2, cuma ada aku dan Acik kat rumah time tu...so, dari keterpaksaan jadi pulak kerelaan....tapi kan masa peringkat awal aku try masak, setiap 2 minit aku akan cuba try test...korang bayangkan kalau masak sup tu amek masa setengah jam, entah berapa kali aku hirup dan berapa inci pulak kuah sup yang tinggal dalam periuk?....

3. Masakan yang Anda Paling Suka Masak dan Digemari Orang2 Kesayangan Anda...

bila dah ada family sendiri...dah tentulah anak2 dan kekasih hatiku Abg Mizul yang paksa rela kena makan masakan aku...tapi aku tau dia orang suka...semuanya licinnn. Sedap tak sedap perkara kedua...yang penting air tangan aku lah kononnya. Aku paling suka masak mee tak kiralah apa jenis dan resepinya...kengkadang hentam jer pun jadi time hujung minggu. Kika suka aku masak beehon, Min suka ikan sweet sour dan Abg Mizul paling suka sambal tumis belacan (ni resepi kita orang berdua...tak sama dgn ordinary sambal belacan mahu pun sambal tumis yang biasa di pasaran). Tapi, Abg Mizul paling tak gemar aku masak asam pedas sebab mengikut kata Abg Mizul....asam pedas aku tak best! sedihhhh tau.. Satu lagi aku teringin nak cuba bab baking membaking...tapi masih tak berkesempatan sbb che oven masih belum dibeli...banyak kali Abg Mizul nak belikan, tapi aku yg tak nak....tak der tempat nak letak kononnya...almaklum dapur kecik ciputtt...stor pun dah penuh.



Beehoon Kantonis...yg didaptasi dr resepi asal kueteow kantonis



4. Tag 5 Orang Blogger Masak Yang Sering Berkunjung ke Blog Anda...

Soklan ni aku khianat sikit sebab aku tak tau saper blogger masak memasak yg masuk blog aku..kengkawan rapat lain dah disebut mok yong...Zureen pun dah pass kat Yummy.

Sekian Adanyer...

No comments: