Thursday, January 27, 2011

Biarlah Episode Yang Mendebarkan Itu Berlalu..Part III

" Kak, kami dah check betul2 anak akak...dan kami boleh confirmkan yang..." aku rasa macam dah tak nak dengar perkataan yang hujung tu. "...yang anak akak tak ada murmur sound tu" Alhamdulillah macam tak percaya aku dengar kata-kata doktor perempuan berambut pendek tu. Syukur tak tau nak cakap macam mana. " are u sure doc?..." " very sure kak..." kami dah benar2 pasti, mmg tak ada, kak jangan bimbang" Lega aku dengar, tapi masih rasa belum confident 100%.."Doc, may I see ur consultant...i nak dgr opinion & confirmation dari dia...dan kalau boleh tolong buat echo tu...pleaseeee..how about the heart size?...is it normal?" " okay...nanti we all discuss dgn our consultant kat dalam...." " please doc, for the peace of heart...and saya tak nak terus tertanya2 macam dulu...tunggu sebulan lagi.. and more. Kalau memang ada sakit ni, saya akan usahakan treatment yg terbaik for my baby..." Entah apa yg aku bebelkan aku pun tak tau, yang penting aku cakap, aku request, aku luahkan...kalau ikut doctor tu macam everything is over...

Doktor berdua tu masuk ke dalam...aku peluk erat Adelle yang dah tertidur dalam dakapan. Abg Mizul menarik nafas lega....kami sama2 geram dgn doktor pertama tu tadi...sibuk nak bercinta, entah apa2 dia check...suka hati dia jer, Adelle nyaris2 jadi bahan eksperimen percuma dia.

Doktor keluar dgn senyuman..."Kak, datang pukul 2.30 ptg...boleh jumpa pakar ya.." Aku seperti mendengar harapan...tiba-tiba perut terasa lapar. Baru otak aku ni boleh berfungsi dgn baik, karipap 2 biji tadi tak dapat mengenyangkan perutku. Kami 3 beranak pergi cafe, makan penuh berselera dan kemudian pergi solat. Doa dan berharap pada Yang Maha Mengetahui, Maha Pengasih Maha Pengampun.

Jam 2.30 petang, ruang menunggu di klinik tu penuh dengan manusia. Kali ini ramai budak2 istimewa, besar dan kecik , semua ada. Baby dan kanak-kanak normal pun ramai..semua menunggu giliran untuk dipanggil, menunggu rawatan dan bantuan untuk terus hidup...menunggu dengan harapan yang besar, sama seperti aku. Masing-masing ada bahagian dan rezeki masing-masing. Nurse bagi Adelle ubat tidur sbb baby perlu tenang masa proses buat scanning guna echo tu...so, Adelle kena paksa minum ubat lebih dari 7 ml aku rasa...memang giant size syringe tu....terpaksa.

Aku masuk bilik penyusuan bayi nak menidurkan Adelle...tak lama kemudian, ada seorang ibu masuk bersama dua anak perempuannya. Perempuan tu memangku anaknya, menyuapkan susu ibu pada bayinya...kurus baby tu. "Sakit apa anak?" Aku jadi ringan mulut menyapa dgn senyuman dibibir. " Anak saya sakit jantung kak" Tersentak aku mendengar..."anak saya umur 2 bulan baru tau sakit jantung...ada lubang pada jantung dia, tapi amek ubat saja tak perlu operate" cerita perempuan itu selamba. "berapa umur anak?" " Anak saya 8 bulan tapi berat 5kg saja..." kata perempuan tu ringkas. (Aku mula cuak sbb antara tanda komplikasi jantung ialah berat anak yang tidak normal...Adelle pun berat badan tak naik) " Saya dah bawak anak 2 kali ke IJN kak...memang susah jaga bila anak sakit, tidur malam memang tak cukup." " Awak kerja?" Dia gelengkan kepala. "Suami kerja apa?" entah apa2 aku ni masa tu, sibuk nak tau kerja suami dia pulak " Suami menoreh getah kak...di Alor Gajah" timbul perasaan simpati aku pada dia...macam mana lah dia tanggung rawatan...besar belanja di IJN tu. Sekali lagi aku insaf...

Nama Adelle dipanggil. Aku dan Abg Mizul segera ke dalam. Bilik rawatan yang menempatkan pakar itu besar dan selesa...mata aku terus teruja memandang ke arah mesin echo tu. Doktor pakar tu perempuan, berketurunan Cina, simple orangnya, nampak baik dan tenang...umurnya sekitar 50 an. "Baringkan baby, saya nak scan" Adelle lena dek penangan ubat tidur tadi...kecil saja tubuh Adelle bila aku bukakan bajunya. Doktor tanya macam2 sebelum scan jantung anakku. " Ada sesiapa ahli keluarga awak yg sakit jantung?..Anak-anak yang lain ada mengidap sebarang penyakit? Anak pernah biru atau tercungap2 masa minum susu? Anak pernah sesak nafas? Ada nampak kesukaran lain pada anak?" Jawapan kami berdua "Tak ada doc...cuma kepala baby selalu berpeluh kalau menyusu" " Ohhh...yang itu normal, biasa baby berpeluh kalau menyusu...jgn bimbang"

Doktor scan Adelle, kami suami isteri dipanggil melihat skrin echo tu...lebih kurang sama dgn ultrasound scanner 3D masa mengandung dulu...doktor buat kerja dia dgn teliti...tunjukkan degupan jantung Adelle, kira mesin ni baru...syukur kat GH ada benda ni...mmg patutnya kat semua hospital daerah pun perlu ada benda ni...mudahkan rakyat nak dapat rawatan. Melaka kecik...tu pun berpusu2 patient nak dapat rawatan...what happend dgn negeri2 bersaiz besar macam Johor, Pahang, Kelantan dll tu?..okay sambung semula citer Adelle...

Tak cukup dgn scan, doktor rasa dada...raba sana sini...keje doktorlah...terbalik ke depan, ke kiri kanan...then, doctor senyum. " Saya dah check semuanya, saya tak dapat jumpa sebarang masalah...saya nampak jantung baby awak berfungsi dgn baik...tak ada apa yg nak dirunsingkan ok" Masa ni aku rasa macam ada salji dari langit yang turun bersama bunga2 indah bertaburan di atas kami...indahnya perasaan melebihi dapat duit seguni (tak pernah dapat lagi mana tau macam mana kan...) Abg Mizul senyum dan menyebut Alhamdulillah...rasa nak ku peluk doktor tu, tapi nasib baik aku masih waras...nak peluk Abg Mizul pun nanti tunggu sampai rumah...."tentang saiz jantung tu agak besar mungkin disebabkan posisi anak u yang baring masa X-ray...so, saya mmg puas hati dgn result ini dan sgt yakin anak u tak ada apa2...u tak perlu datang lagi ke sini untuk buat rawatan susulan..." Syukurrrrr. Allah Maha Besar. Kau perkenankan doa hamba-hambaMu yang lemah.

Dan aku lihat wajah Adelle begitu tulus, bersih, suci sesuci sucinya.....Tak terhingga syukurnya aku pada Allah dengan kurniaanNya pada kami.

Sebenarnya kunjungan ke hospital besar ini membuatkan aku insaf....bila kita rasa kita hebat diuji, sebenarnya lebih ramai lagi insan yang mendapat ujian lebih besar dari kita. Ingat tak pada kakak yang anak dia sawan tadi dan juga pada perempuan yang anak dia sakit jantung tu...kalau aku tak tentu arah dalam masa sebulan dua ni...macam mana pulak ibu2 tadi meneruskan kehidupan mereka...dengan tidur yang tak pernah cukup, hati yang hiba, mungkin masalah kewangan juga terpaksa difikirkan....tu baru 2 orang yang aku jumpa, yang aku tau ceritanya...macam mana pulak dgn yang lain2 lagi tu...yang beratus-ratus malah beribu berjuta orang yang hari2 pergi hospital nak dapatkan rawatan....

Semua ini pinjaman; anak, isteri, suami, ibu, bapa ..semuanya kita pinjam...semua Allah punya. Masing-masing ada bahagian & rezeki masing-masing. Berbalik pada kakak yang baby dia sawan tu...aku rasa dia tenang sbb dia yakin ada Allah...dia tak keseorangan. Wallahu'alam.

No comments: