Thursday, January 27, 2011

Biarlah Episod Mendebarkan Itu Berlalu...Part I














Wajah2 mulus Adelle ketika menunggu masa berjumpa doktor pakar kanak-kanak...apalah yg dia tahu.



Aku tertunggu- tunggu tarikh 26 Januari 2011. Hari ni macam-macam benda penting nak dibuat. Lepas solat Subuh, aku berdoa agak lama...mohon Allah permudahkan segalanya.


Pagi ini hujan renyai tak berpenghujung....cuaca mendung di Melaka macam langsung tak ada tanda nak cerah. Hatiku juga mendung, bimbang, risau....dalam harapan yang menggunung. Kami tak sempat sarapan, Abg Mizul beli beberapa biji karipap dan air teh tarik untuk alas perut dalam kereta. Jalan agak sesak, rasa macam lambat sangat nak sampai ke Hospital Besar Melaka. Satu lagi masalah nak cari parking...lemah jiwa kalau ke sini, bersesak-sesak, berebut-rebut nak cari tempat.


Lokasi 1


Aku dan Adelle menunggu giliran di klinik ENT untuk cek telinga. Sebenarnya dulu Adelle jaundice teruk...so, dia kena buat hearing test...aku yang cuai lalai, test ni patutnya dibuat kat Muar masa bulan puasa lepas (dekat Muar sbb Adelle duk wad sana masa pantang ari tu). So, masa doktor GH ni check rekod kesihatan Adelle, dia discover yang Adelle skip this procedure. Aku buat muka sardin Cap Ayam jer masa dia tanya....so, demi kebaikan Adelle kami buat sekali lagi. Masa aku sampai tu, ada satu couple yang dah lama menunggu. Kami berbalas senyuman. Si ibu memeluk erat baby nya....nampak macam baby boy...mulalah aku nak menatap wajah baby tu...naluri rindu nak tengok wajah baby boy meluap-luap. Abg Mizul memulakan bicara, " Berapa bulan kak?" " baru 2 bulan" balas wanita yang umurnya ku kira hampir denganku. Mula dari dialog tu...kami pun sembang-sembang, benda biasa....Tiba2 aku perasan yang kami lupa nak bawa salinan X-Ray (Pantai) Adelle yang pertama dulu. Aiyooo...kena amek bang, nanti doctor nak refer tak ada pulak....kesian sungguh Abg Mizul kena balik rumah, dahlah hujan kat luar.....apa nak buat dah terlupa!


Giliran aku masih belum sampai, so aku sembang lagi dengan kakak tu..."sakit apa sebenarnya baby ni, kenapa nak check telinga?" " Sawan" balas kakak tu pendek. Lepas tu barulah kakak ni bercerita lebih lanjut kenapa anaknya sawan. Sedih aku mendengarnya..."Anak akak ni akak lahirkan di hospital ni, bersalin normal...waktu bersalin abang ada jadi peneman. Masa anak akak lahir, akak heran kenapa baby tak menangis, senyap aje. Bila masuk ke wad, baru baby menangis....Abang bagi tau yang baby jatuh masa disambut..." Hah, jatuh!! Aku terkejutttt..."Jatuh sikit jer, dari pegangan nurse kepala baby terjatuh atas bed jugak, cuma bed masa tu ke bawah sikit bukan sama paras dgn badan...ialah utk mudahkan baby keluar bed tu...." Apa kata nurse dan doktor kak?" " Tak ada apa2, orang hospital tak ackap apa2 fasal kejadian jatuh tu...akak tunggu nurse yang sambut tu, tapi nurse tu tak masuk2....tak pe lah sebab akak tengok baby macam ok...So, akak balik bawak anak bila semua dah okay. (Aku jadi pelik, relax jer dia cerita sedangkan dah berlaku satu incident yang susah aku nak terima,,,dia just akata tak per)


"Lepas 3 hari, anak akak tiba2 kejang kena sawan...akak terkejut sebab masa balik tu dia ok..menyusu mcm biasa, berak kencing tak der masalah...Bila gi hospital, doktor terus buat CT-Scan dan X-Ray nak tengok apa punca anak akak tarik teruk sangat..Rupanya ada darah beku pada otak baby dan pada dadanya..." "Ya Allah, kak..." Terkejut aku tak terkata, (mungkin mulut aku ternganga mas atu...aku pun tak perasan sebab asyik sgt mendenagr ceritanya. "Anak akak duk ICU masa tu, doktor kata harapan amat tipis, doktor tanya anak ada jatuh ker? akak tak cakap pun, benda dah berlaku nak buat macam mana. Suami akak jer yang cakap, dia nampak baby jatuh masa nurse sambut...doktor dengar saja...tak der respon sbb perkara tu tak diberitahu masa awal kejadian." " Kak, sabarnya akak ni, kenapa akak tak bagitau betul2 dengan doktor kak...ini bukan benda main2, ini soal nyawa kak..." "Tak per, akak sabar, boleh terima benda ni, lagi pun nurse bukan sengaja" " Tapi kak,..." (Aku pulak yang tak tenang, geram dengan pihak hospital yang tak telus, geram jugak kat akak ni yang buat pendekatan berdiam & bersabar tak kena tempat)


"Masa tu akak pasrah, doa aje...8 hari baby duduk wad. Doctor kata baby ada kemungkinan lembap, tumbesaran terganggu, dan ada juga kemungkinan baby LUMPUH" "Ya Allah....(masa ni air mata aku macam menunggu masa nak keluar, naluri keibuan aku tercabar....aku tatap mata kakak tu tepat2....betapa sabarnya wanita itu....kekuatan luar biasa apa yang dia ada, dia nampak relax malah tak ada nada sendu dalam kata-katanya, seolah2 bersembang perkara biasa...) "Kak, kenapa akak tak buat report kak?...umur kita dah semakin tua, baby pulak baru nak mula hidup kak..." (aku hampir2 merayu....) "Akak tau, tapi akak sendiri tak tau kenapa akak sabar bila jadi hal macam ni" (ehhhh.....kalaulah dia ni sedara atau kawan aku, mau aje senyap2 aku gi report kat pengurusan hospital ni....aduhaii, at least ada pampasan kewangan yang boleh dituntut utk jaminan kos perubatan sepanjang nak membesarkan anak yang ditimpa musibah tu...tiba2 rasa benci yg amat sgt pada nurse dan team dia yg langsung tak jujur tu..panasssssss mendidih hati aku! )


" Adelia Hananie.....masuk" suara nurse memanggil kami masuk. Perbualan aku terhenti...kakak tu senyum mesra memandang wajah aku, mcm tak ada2 apa jer. Kat dalam bilik rawatan, fikiran aku melayang....bukan pada Adelle yg sedang dirawat...tapi pada baby boy yang dibedung dgn kain putih tadi. "Kak, telinga anak akak kedua-duanya okay...tak der masalah, cuma akak kena observe juga...kalau nampak ada yg tak kena, misalnya lambat bercakap...akak kena jumpa kita di sini..." " Thanx doc...." aku senyum angguk kepala pada doctor muda yang manis macma gula melaka tu...


Masa keluar, aku pergi semula pada kakak tu, ku usap rambut bayi comel tu...."semoga tak ada apa2 sayang..." " Insyaallah tak ada apa2.." jawab kakak tu....Aku segera ke lokasi kedua dengan hati yang sarat....Abg Mizul masih belum sampai lagi, aku tunggu dia di lobi hospital utk buat X-Ray nanti....


.....Bersambung....







No comments: