Wednesday, September 2, 2009

Nostalgia Zmn Kanak2 - Baju Raya


Min bergaya dengan jubah (ala-ala abaya tak jadi) Mydin & tudung Kak Ena sponsor


Kalau sebut fasal baju raya anak-anak aku akan teringat kenangan beraya di alam budak-budak. Tiga puluh tahun dulu, umur aku sebaya Yasmin. Aku ingat-ingat lupa nostalgia beraya masa kecik cekoet dulu...tapi, bila dah umur 7 tahun, aku boleh ingat satu satu peristiwa yang meriah dan menyeronokkan tentang raya....of course baju & kasut raya adalah satu benda wajib yang tak boleh dilupakan.

Adik beradik aku ramai....9 orang semuanya...mak ayah bukan orang senang...almaklum ayah keje kampung saja...so, baju raya kalau dapat selai baju kurung dan selai dua lagi skirt ke gown ke dah cukup puas hati. Kasut raya mesti cun punya...barulah boleh bergaya sakan...masa aku kecik dulu, baju kurung no hal punya sebab Angah masih bujang, so...segala baju kami anak beranak, Angahlah yang menjahitnya siang malam pagi petang tak berenti-renti mesin jahit tu....biasanya aku akan dapat baju boria dengan Kak Ena, Acik pulak kecik-kecik dah pandai demand...dia tak mau masuk group boria dgn kami....dia mesti mak kena beli kain yg tak sama warna & corak....tapi, yg aku boring time tu baju kurung mesti Angah buat beso-beso saiznya...mak tak kasi buat kecik2 slim2 ikut badan...nanti tak muat pakai sampai nak tunggu tahun depan...sbbnya, selain baju kurung tu nanti jadi baju rasmi hari raya...atau gi kenduri kendara....baju tu jugak bila dah buruk sikit akan di down grade kan menjadi baju tidur malam...cuma pakai dgn seluar tidor ajelah...gitulah nasib budak kg mcm aku...huhuhu...baju kasual mcm Tshirt, gown, skirt yang sewaktu dengannya ayah akan belikan yang murah-murah...kira mcm jualan lelong punyalah....



Bila Angah dah kahwin masa aku darjah 2, peluang aku nak melawa bergaya bagai semakin cerah sebab Angah dah duk JB...pulak tu mak mertua Angah duk S'pore...selalu Angah berulang keluar masuk ke S'pore....kat seberang tambak pilihan banyak dan murah2...so, aku akan menunggu Angah balik mcm menanti buah yg tak gugur....kes nak baju raya yg berfesyen2 termasuklah stokin labah2....tau tak apa bendenya stokin labah2 tu?...ni mmg favorite aku lah time tu...ala...skin sock yg ala2 legging tu...ada yg putih, hitam, bercorak, atau pun plain....sampai koyak2 aku pakai...cukup puas hatilahhhh...paling aku tak boleh lupa masa aku darjah 4, Angah belikan stokin labah2 yg paling aku suka....yang bagi nama labah2 tu pun aku sendiri sbb ada yg bercorak mcm spider web gitu!



Bab baju raya & kasut raya ni biasanya dah ada bila lagi 10 hari atau seminggu nak tiba raya...aku balik sekolah jer, terus try test....pakai baju, pakai kasut...pastu buat cat walk ala-ala Heidi klum ngan Naomi Campbell...rumah papan...bila berjalan pakai kasut bunyilah "keletak keletuk" sampai ayah aku nak tidur tengahari pun boleh terjaga....siap kena marah dgn mak pulak lepas tu.....bukan sekali dua aku cuba...tapi, berkali2 sampai naik "wangi" jugaklah baju2 tu.....



Bila dah ada baju raya, mulalah gi sekolah boleh jadi modal cerita dgn kawan2....kawan2 aku masa tu ramai gak anak orang senang...tapi, ramai lagi yg sekampung dan lebih kurang senasib dgn aku...so, pok pek pok pek lah bercerita tang baju raya masing2...yang mana tak nak kalah tu...cakap ajelah baju raya ada 10...terngangalah kengkawan lain mendengor...sampaikan time tu bila tulis kad raya boleh termasuk kes baju raya ni...contohnya "awak dah buat baju raya?...berapa pasang baju awak?...saya ada 3 pasang aje"....hehehehe lawak badut betul! pendek kata masa bulan posa tu topik perbincangan anak2 dara sunti ni semua kes raya, baju raya...kuih raya, kasut raya....segala2nya rayalah!



Bila zaman dah berubah, aku rindukan kemeriahan dulu...aku rasa budak2 sekarang dah tak rasa kemeriahan original sama mcm yg aku rasa dulu....Min & Kika tau fasal baju raya...cuma tak excited mcm aku dulu...nak dapat baju baru mudah sangat, tiap2 bulan pun boleh, so...dia org tak heran...kalau suruh cuba pun mcm gitu-gitu aje...Kika tak minat cuba try test ni....mungkin Min masih ada sifat aku masa kecik2 dulu sikit2 arrr...aku suh dia pakai, dia enjoy gak...tapi, sepasang dua jer...kalau suruhh dia try banyak2 dia dah rimas...almaklum mata dia melekat kat TV jer...kita yang syok sendiri nak tengok dia...mmmm...alahaiiii...zaman dah berubah Kak Wawa oiiii....



Sebenarnya aku dah berikrar & beriltizam dgn sepenuh hati tak nak beli apa2 lagi baju budak2 ni lepas j-card sale hari tuh...tapi, bila temankan Kak Ena ke Madam's King hari tuh....aku pun tergoda membeli selai sorang lagi...baju tidur pun selai sorang...ala baju biasa2 jer bak kata Yong baju cap kambing....pastu masa kat Mydin pun sekali lagi aku terpedaya ...tangkap lagi sorang selai baju kurung/jubah ala-ala kain jersy gitu....boleh tahan gak regenya walaupun kat Mydin....kiranya ada 3 pasanglah baju kurung dia org thn ni...baju kurung tak kisah banyak2 sbb boleh bawak gi ngaji lepas raya nanti....bertuah budak-budak sekarang ni kan...

tapi, aku rasa aku lebih bertuah sebab dapat pengalaman "menghargai" satu-satu barang yang aku ada masa tu.....

No comments: