Thursday, December 11, 2008

Maafkan mama sayang...

Dah lama sangat rasanya aku tak update kan blog ni...rasa sunyi dan sepi jer.Sebenarnya aku agak busy akhir2 ni, almaklumlah hujung tahun banyak benda terpaksa disiapkan.

Hari Raya Korban baru berlalu, meninggalkan bermacam-macam perasaan yg bercampur baur dalam jiwaku. Memang kali ini, raya agak meriah dari raya korban yg sebelumnya sbb ramai ahli keluargaku yang dapat berkumpul. Dah lama rasanya tak berhimpun ramai2...aku rasa insan yg paling gembira dan bahagia tentulah mak dan ayahku...tergambar senyuman kebahagiaan pada wajah mereka yang telah dimamah usia.

Apa yang menarik kali ini, keluarga besarku di Muar mendapat 2 orang ahli baru yang kebetulan orang Pantai Timur, Acik Shukri( Kuala Berang, Terengganu) & Yusof (Bachok, Kelantan)...hehehe...first time dia org beraya makan ketupat dan lodeh.

Sebenarnya dalam kemeriahan itu, jiwa aku sebenarnya sedih yang teramat...semuanya bermula pada malam raya tu...aku memang busy sangat sbb nak uruskan 8kg kerang...iyalah nak buat rendang kerang di samping rendang daging yg biasa ada setiap kali raya. Nasib baik Kak Ena banyak bantu masa kopek isi kerang tu. 

Malam tu, sedang aku sediakan bahan-bahan untuk bikin rendang, tetiba Pia anak buahku turun ke dapur beritahu yang Yasmin ter**tut** dalam seluar...basah lenjun pyjama tidurnya. Memang dari siang lagi anak-anak ku tak berhenti-henti bermain dgn sepupu2nya...berlari terjerit2 mcm kena serang histeria.Biasalah budak-budak kalau jumpa sekali sekala...aku pulak entah kenapa masa tu hangin satu badan...iyalah, badan dah letih, kerja tak habis-habis lagi...anak-anak pulak tak dengar cakap walaupun dah berkali-kali ditegah.

Aku ambil Yasmin bawa masuk toilet, dan apa lagi....aku lepaskan segala penat, letih, perasaan marah pada dia...dah terlalu lama tak naik tangan denagn anak-anak, tapi hari tu aku mcm singa lapar pulak...ringan jer tangan aku singgah kat punggung Min..satu das kiri, satu das kanan...tak cukup lagi aku bagi extra satu kat kaki....aku tengok Min pandang aje tepat ke muka aku...sayu pandangan dia tapi langsung tak menangis...dia tahu itu salahnya sbb dah berkali-kali aku pesan jangan asyik berlari dan kalau nak ke toilet jgn tahan-tahan nanti sakit perut....rupanya terus terbarai banjir kat bilik tidur masa sakan bermain mengelinjang (bahasa muor) tak tentu arah....tak cukup aku bagi "upah" dekat Min...Kika pun aku tumpangkan sekaki....entah kenapa tak pernah2 aku pulas telinga Kika...kali ni aku pulas mcm pulas volume radio jer...memang aku baran sangat2 dgn mulut tak henti2 membebel....Lepas tu aku paksa dia orang tengok TV kat dapur, duk sebelah ayahku dan suruh Ngah Sahak suami Angah jaga dia org berdua jgn berlari kat rumah atas dgn sepupu2 dia yg lain....Kijam sungguh Kak Wawa malam tu...entahlah, sampai hari ni aku rasa menyesal sgt sebenarnya...sebab tu masa Hari Raya aku tak ada mood, bergambar pun malas, tak der sekeping pun gambar hidangan raya..memang tak keluarkan kamera langsung...dan opppss...nasi dagang aku pun tak menjadi...kacau sugguh perasaan aku masa tu..sama mcm cuaca yang mendung dan hujan sepanjang hari.

Malam tu lepas suhu kemarahan aku reda dan kembali ke tahap normal, aku pangiil kedua-duanya...usap dan belai mereka, aku minta maaf banyak2 kat budak2 berdua tu...Maafkan mama sayang...tapi, apa yg aku lakukan tu tak sepatutnya berlaku...betapa lemahnya ku dalam mempertahankan kesabaran sebagai seorang ibu.Aku hanya manusia biasa yang lemah dan alpa, sekali lagi maafkan mama sayang!

No comments: