Thursday, May 13, 2010

Jalang-Jalang Cherating & Ganu

Masa bulan 4 ari tuh, aku dan family gi percutian ekspress yg tak dirancang...masa tu Kika baru habis ujian, dan kebetulan Abg Mizul ada keje sikit di Pahang. So, 2 hari kami jelajah pantai timur...Cherating & Ganu. Aku sendiri tak sure boleh ker aku bertahan jalan jauh berjam2 dgn keadaan sarat berat yg berjalan pun mcm siput. Demi anak2 yg tak dpt berjalan masa cuti bulan 3 ari tuh...aku gagahkan diri gak. Lagi pun dah lama mengidam ke Ganu neh!

Cherating....tak der benda lah...pantai jer, tapi melayang gak pitih ni beli T-shirt, bermuda bunga2 bagai..keychain ler apa lah sbb Kika dah pandai nak bagi kengkawan sekolah katanya. Duk chalet ekonomi seratus sehari.

Gi Ganu memang best...orangnya comey2, ramah belaka...makanang manis2...aduhaiiii gulai pun manis kak jah oiiii! Yang paling best gi Pasar Payang lah...seronok tgk duit terbang melayang2...aku tak beli banyak sgt kat sana...adalah batik sutera 2 helai, kain batik sarong utk nenek & opah dia org dan selebihnya utk aku bersalin nanti. Kaftan aku, kaftan anak2...aduhaiiii gerammmm...lawa2 dan murah. Kaftan kelawar yg cun boleh dapat 21 hengget jer....mana nak dapat dek non! Pastu shopping kepok lekor, kepok keping...paling sedap sos cili ganu...memang best tak terkata lah. Kepok lekor paling sedap aku makan kat Kemasek....kalah losong ke, seberang takir ker....yg kat Kemasek tu dia goreng celup tepung...sedap u. Masa kat Rantau Abang aku sekeluarga meratah jagung rebus....dah berkurun tak makan jagung rebus original mcm tu...skrg ni orang jual jagung steam letak margerin tu...Makanang paling istimewa kat Ganu dah tentulah Nasi Kukus & Ayam Berempah...sedap sedap sedap. Kita org gi Muzium yg tinggi melangit tuh, Masjid Kristal, Pantai Batu Burok, Pantai Kuala Ibai kat Masjid Terapung, pusing-pusing bandar sbb stay pun kat Seri Malaysia tengah2 Kuala Terengganu tuh.

Che Abang kata, panjang umur, murah rezeki, baby dah besar sikit....boleh jalang lagi ke Ganu dan Kelate pulok.....boleh arr aku makan kuih akok, jala mas dan segala jenis makanan Pantai Timur lagi...insyaallah.







































1 comment:

Azman Hj. Ayup said...

Dalam diam jauh jalan nampak????Soping sakan yer???