Sunday, April 25, 2010

Dilema aku....


* gambar pinjam dgn blogger teratak impian...kredit utk tuan punya gambo

Sabtu aku balik Muar...dah lama tak ziarah mak ayah sebab lately asyik balik Pahang sebab urusan suamiku dgn kampung halamannya. Bila dah lama tak balik, banyaklah perkara baru yg aku tahu....aduhai, Kak Ena dah keje kat Bandar Kinrara pulak....senyap2 jer langsung tak bagi tau aku kakak aku sorang nih!

Petang Ahad aku jemput adik beradik aku yg berdekatan dgn rumah mak utk jamuan makan petang yg cukup ringkas (tapi tersangatlah memenatkan dari segi penyediaan menunya...) Memang aku dan Mizul dah lama bercadang nak buat makan2 dgn family dan baca doa utk kesejahteraan baby baru kami, tapi...asyik tak berkesempatan jer. So, walaupun Acik tak ada sbb ada urusan di Riau, aku terpaksa teruskan gak niat kami tu sbb masa dah suntuk...tangguh2 tak tau minggu depan semua org free ke tidak. Menu aku petang tu amat simple...Roti jala+kari ayam kentang, bubur jagung + sago, tembikai, keropok ikan, teh O dan air oren. Saja aku buat surprise....dia org pun tertanya2 apa hal si Acu ni ajak makan petang pulak kat rumah mak. Aku call Kak Bai suruh dia dtg awal sikit tolong aku. Kak Ena siapkan makan tengahari....aku pulak busy dgn hidangan petang. Masa yang paling panjang dan memenatkan bila kami mula menjala roti tu....Mula2 aku dan Mizul sorang satu kuali...Kak Bai tolong lipat roti bentuk segitiga...Lama2 aku rasa panas berpeluh sebab berdiri lama kat tepi dapur....ganti dgn Kak Bai pulak....yang Che Abang Mizul tak renti2 makan roti yg reject....sambil makan sambil menjala....lebih sejam rasanya kami menjala....tapi, roti yg siap adalah dalam 70 keping kot....punyalah leceh, aku ingat senang jer!

Lepas Asar, ayah bacakan doa ringkas...anak2 buah seronok bergembira sambil makan2...Aku masa tu dah rasa macam tak boleh angkat kaki lagi....bila dah start duduk rasa tak nak bangun jer....makan sampai dah tak larat nak kunyah. Aku tengok Mizul & Kak Bai pun letih semacam...hehehe...amek korang, habis kena buli dgn aku petang tu...

Dekat nak Maghrib, Along dan Kak Bai anak beranak beransur balik. Aku dgn Kak Ena plan balik lepas Isya'. Kak Ena balik KL dgn kawan opisnya....kesian mak, sedih sangat bila Kak Ena nak balik semalam.....iyalah mak rasa sunyi sbb sebelum ni rumah mak meriah dgn Kak Ena dan Acik duk sekali....Acik selalu busy dan weekend tak der kat rumah, sebab tu bila Kak Ena tak ada mak rasa kehilangan kot...Sebelum aku balik mak tanya lagi fasal masa aku berpantang jadi ke nak duk kampung. Aku bukan tak nak habiskan masa pantang kat kampung, tapi banyak benda kena fikirkan. Paling utama, mak bukannya gagah sangat macam aku lahirkan Zulaikha dulu...masa yasmin pun aku duk seminggu aje kat Muar sebab kenangkan keadaan mak yg uzur. Bila berpantang sendiri kat rumah, aku banyak bergerak...luka buat C sect lambat baik, malah bleeding tak habis2....kena buat dressing dan sebulan lepas naik kerja pun tempat tu masih berdarah....aduhai...doktor kata aku banyak sgt bergerak dan tak cukup rehat. Itu yg mak risau sangat, aku pulak risaukan keadaan & kesihatan mak.

Mak sungguh2 nak jaga aku kali ni....tenaga dan kudrat mak tak seberapa, tapi semangat mak kuat...aku jadi serba salah pulak. Nak menolak takut mak kecil hati, nak duk kampung bimbang menyusahkan dia. Bayangkan, anak2 dan Mizul akan busy mcm biasa...gi sekolah, gi keje...balik lewat setiap hari...mana nak buat homework...nak study...kain baju, makan minum....siapa nak bantu uruskan budak2 berdua tu....kalau berulang alik dari Muar, lagilah teruk...memang tak sempat sampai sekolah awal...so, kena balik jengok aku seminggu sekali jer. Yang aku kat rumah mak pulak dah tentu akan susahkan mak...iyalah bab makan minum, nak bertungku, berurut bagai....mak mesti tak cukup rehat mcm biasa..pastu aku mesti kena harapkan Acik tolong itu ini...hish, ramai org akan susah sbb aku nanti. Dilema sungguhlah! Tapi, kali ni aku kena rehat cukup2 sbb pengalaman masa Yasmin buat aku fobia....bayangkan lepas dua minggu deliver aku kena buat dressing leih kurang seminggu....doktor keluarkan darah beku kat luka tu tanpa bius...sakitnya tak boleh nak cerita....menggigil aku masa tuh.

Aku rasa nak mintak doktor cepatkan tarikh bersalin...kalau jatuh pada cuti sekolah, senang sikit buat kira-kira...sebolehnya aku tak nak hampakan mak.



No comments: