Monday, May 30, 2011

Ayahku Yang Ku Kenali...

Mak memanggilnya, "ayah kau" "ngah" " (tak panggil apa-apa...terus cakap jer)"
Ayah memanggil mak, " mak kau" " (tak panggil apa-apa...terus cakap jer)" "ti" (nama mak : Siti)
Mak guna ganti nama, " Aji" bila cakap dengan ayah.
Ayah guna ganti nama, " Aku" bila cakap dengan mak.

Inilah kasih mereka berdua, kasih yang bersimpul mati dari mula hingga berpisah dengan pemergian ayah ke Rahmatullah. Jodoh mereka berdua panjang, dikurniakan 10 orang anak, 4 lelaki dan 6 perempuan. Sayangnya abang sulung kami meninggal ketika baru dilahirkan...tinggallah kami 9 beradik...rumahtangga mereka penuh suka duka, ada rajuk, ada gurauan, ada usikan, ada gaduh-gaduh sayang, ada masa gunung meletup...itulah mak ayah yang kami kenali. Tapi, ketika bulan dan minggu2 terakhir ayah, hubungan kekasih 2 sejoli ni rapat...baik...rukun...buktinya di saat akhir ayah memanggil mak ke laman. Inilah kenangan terakhir mak bersama cinta hatinya.

Kami anak menantu memanggilnya "ayah"

Cucu-cucu kandung yg 19 orang memanggilnya "atok" "tok ayah" "atok muar/atok hj Jamal (anak-anak ku)" Ayah dan mak ada 7 orang cucu tiri. Meriah rumah kami.

Orang kampung dan sedara mara memanggilnya "Pak Ngah Jamal"/ "Atok Jamal"

Ayah orangnya amat tegas, putih adalah putih, hitam adalah hitam, tak ada kelabu atau adjust2. Perawakannya sederhana, wajah serius dan nampak garang. Dengan orang ayah suka berlawak, ayah mudah tolak ansur...dengan kami ayah amat tegas dalam mendidik...ayah mahu anak-anak hormat dan patuh dengan ayah. Personaliti mak dan ayah amat berbeza...tapi ada masa ayah akan manjakan kami....biasanya ayah akan memanggil "nong" kepada anak2 dan cucu2 kalau ketika itu dia berlembut dan bermanja dengan kami. Bila ayah sesekali memanggil "nong" kepada aku atau anak-anakku ...aku tau ketika itu kasih sayangnya melimpah ruah buat kami.

Ayah memang kepala rumahtangga yang sebenar. Dia ketua keluarga, mencari makan pagi dan petang buat kami. Ketika muda, mak turut sama membanting tulang membantu ayah mencari rezeki...menggunakan tulang empat kerat selain doa dan pengharapan utk menyuap mulut 9 orang anak-anaknya . Itulah yang membuat kami anak-anak amat menyanjung mak dan ayah yang telah banyak berkorban sehingga kami anak-anak masing2 ada kehidupan sendiri.

Ayah orangnya tidak boros, suka beringat, pandai menabung dan menyimpan. Ayah juga memang pemurah sifatnya, tidak lokek dan sangat-sangat berprinsip lebih-lebih lagi jika melibatkan wang atau hak orang lain. Ayah suka membantu mereka yang memerlukan tanpa banyak soal, tanpa apa-apa cagaran, tanpa perlu jaminan mereka itu perlu ganti semula atau tidak. Ayah selalu berpesan jangan mengambil hak orang lain walaupun satu sen...kalau kita tak ada tak perlu cemburukan mereka yang ada dan lebih murah rezekinya. Sifat kental ayah ini yang paling aku respek...ayah memang banyak pegang amanah ketika hayatnya...sahabat dan kawan tidak kira Melayu atau Cina memang tahu ayah amat kuat berpegang janji..ayah amat amanah, jujur dalam memikul pesanan dan tanggungjawab. Inilah yang menyebabkan ayah ramai teman dan sahabat sejati yang amat setia dengannya. Kehilangan ayah amat dirasai oleh ramai kenalannya. 5 hari aku ada di kampung selepas pemergiannya, rumah kami tidak putus2 dikunjungi tetamu jauh dan dekat...yang bertahun2 tidak bertemu pun ada datang berziarah dan turut sama berkongsi kehilangan.

Ayah amat menjaga soal solat. Ayah menjaga masa. Kalau sudah janji masa tertentu...ayah pantang lambat, ayah tak suka berurusan dengan orang yang cuai soal masa. Tak ada istilah "janji Melayu" dalam kamus hidup ayah. Ayah ada rutin yang tetap, bangun awal pagi, solat tahajud dan melakukan yang sunat sebelum sampai waktu...setiap hari, tak kira sihat atau demam..kecuali ketika ayah masuk wad tahun 2007 dulu...ayah terlantar dikatil dengan segala tiub dan tidak berdaya.Dari kecil sehinggalah sebelum pemergiannya ayah memang suka menghidupkan malam dan kami akan terjaga mendengar suaranya di ruang sembahyang dengan zikrullah dan ayat suci. pagi pertama tanpa ayah..kami diselubungi rasa sayu....subuh itu berlainan benar tanpa ayah. Ayah mengamalkan solat berjamaah setiap waktu di rumah. Bermula dari Subuh hingga Maghrib..waktu Isyak ayah akan solat di surau atau masjid...masa ini ayah kata utk masyarakat. Masa lain untuk mendidik keluarga. Aku sanjung sifat ayah.

Ayah suka makan daging, dan tidak suka makan ayam. Ayah amat suka semua jenis ikan, tak kira ikan laut atau ikan sungai, hidupan laut terutama udang amat ayah gemari. Alhamdulillah ayah tidak ada penyakit2 disebabkan pemakanannya. Ayah suka masin, tapi ayah tak ada darah tinggi. Ayah hanya pengidap asthma...asthma tegar...dan bila semakin tua ayah mengidap asthma kronik. Sakit ini sakit keturunan...Arwah Pak Su pun sama...pergi mengejut macam ayah juga. Anak-anakku turut mempunyai sakit yang sama. Tahun 2007, bulan 6 ayah duduk wad 12 hari kerana colon cancer...tapi ayah tidak sakit lama, ada simptom terus buat pembedahan dan selepas sebulan ayah sihat macam biasa. Doktor tak mau ayah buat chemo atau apa-apa rawatan dan ubat-ubatan sebab semua polyps dan tumor dah tak ada. Doktor meramalkan jangka hayat ayah 3-5 tahun lagi ketika itu untuk pergi secara natural. Doktor Ravi Kumar dari Pantai tidak meramalkan sel kanser ayah hidup semula...."make him happy...give whatever he wants, makan tak payah pantang2...kasi hentam apa saja Haji mau" masih terngiang-ngiang pesan surgeon yang merawat ayah. Tak ada sesiapa beritahu ayah sakitnya itu kanser, doktor cakap ayah ada ketumbuhan...doktor dan kami semua tak mau ayah risau. Alhamdulillah ayah pergi bukan kerana sel kanser aktif kembali.

Ayah meninggalkan amanah yang kami wajib jaga dengan sebaik-baiknya. Ayah meninggalkan mak, isteri yang dikasihi. Kami anak-anak akan berusaha menjaga mak sedaya yang mungkin. Ini saja insan keramat yang masih ada. Walaupun kini kami kehilangan ayah, kami masih ada mak untuk bermanja dan mengadu...mak lembut dan penyayang...mak memerlukan sokongan kami...mak sudah merasai 2 kehilangan besar dalam hidupnya sejak kebelakangan ini. Kehilangan pertama anak keempatnya iaitu andak pada 2010 dan kini ayah pula....apa saja yang ayah tinggalkan akan kami jaga dan usahakan. Paling sedih ayah meninggalkan usahanya yang terkahir iaitu kebun sawit yang baru diusahakannya pada tahun 2007 yang kini telah membuahkan hasil...inilah peninggalan ayah untuk nafkah mak. Ayah memang the real survivor, masih kuat dan punya kudrat, masih segak dan usahanya bukan seperti orang berumur 80 tahun...rajin bekerja walaupun telah berusia, tak mau duduk diam....dan minggu2 terakhirnya ayah sibuk menanam pokok pisang dan tanaman lain utk ditinggalkan...Ayah seperti tahu dia akan meninggalkan kami...Ayah hero kami, semangatnya tinggal untuk kami...tak pernah patah semangat berjuang dalam hidup.

Ayah, semangat dan jiwa ayah masih ada bersama kami....semoga ayah berbahagia di sana...

* Nukilan ini buat anak cucu ayah mengenang dan mengenalinya....AL-FATIHAH.

No comments: