Tuesday, December 21, 2010

Spaghetti Bolognese Cara Kak Wawa




Sabtu lepas, aku buat spaghetti utk breakfast pastu makan dgn roti putih + mushroom soup campbell.....wahhh tekak omputeh lak pagi tu. Ilah adik ipar aku pun ada sekali dgn family dia...So, dah lama tak makan mende tu...aku masak jer lah tapi cara aku lah.

Pasta:

1 peket spaghetti - aku guna yg 'angel hair' halus2 ala2 beehoon. Nak guna size biasa pun boleh
sedikit minyak zaitun - masa tu olive oil tak der, aku guna sikit butter

garam

air secukupnya

Cara:

1. Masak air dalam periuk. Bila dah mendidih, masukkan spaghetti tu. Kacau2.

2. Masuk sedikit garam.

3. Bila dah 'al dente' angkat. Tapi ada org yg suka lembut. up 2 u...

4. Buang air, toskan pasta tu, lepas tu letak sedikit minyak zaitun dan digaul2 supaya tak melekat. Aku guna butter lurpak...sama jer caranya. Siap dan masukkan dlm bekas.

Kuah:
5 ulas bawang putih- dadu /cincang
1 biji bawang besar holland -dadu/cincang

1 peket daging cincang ramly

1 tin sos prego (dlm tin yg ada logo halal Jakim) perasa original

1 tin kecil tomato puree (tak nak pakai pun boleh, letak jer sos prego 2 tin)

sedikit sos tomato (kalau perlu)

sedikit sos cili (kalau nak rasa pedas)

sedikit serbuk lada hitam aji-shio

1 kiub ayam

1 biji tomato segar yg merah dan lembut-dadu/cincang
1 tin cendawan butang/ boleh guna fresh button mushroom, brown or white-dadu/cincang
sedikit cendawan shitake - dadu/cincang (anak aku suka shitake tu sbb masuk /optional jer)
sedikit serbuk oregano atau fresh english herbs yg lain pun boleh
garam, perasa as usual
Cara:
1.Tumis bawang putih+merah dgn olive oil @ butter @ minyak...pastu masuk daging cincang.
Tapi aku lebih suka daging atau ayam ni tumis kat periuk lain dulu separuh masak...baru masukkan dlm pot kuah tu.
2.Masukkan kuah prego dan tomato puree, tomato cincang, cendawan butang, shitake, lada hitam aji shio dan kiub ayam.
3. Tambah air ikut banyak mana nak...pastu masak sampai mendidih dgn dikacau selalu.
4. Masukkan garam + perasa dan oregano.
5. Dah elok kuah tu cun melecun dan rasa pun sedap...tutup api dan tadaaaa....makan ler kome.
Spaghetti ni hidangan berkhasiat & lazat...kami satu family mmg suka teramatttt....Biasanya aku tak masak nasi kalau dah buat dr breakfast sbb diaorang akan makan selagi tak habis bersambung2 sampai ke lunch atau tea time.


No comments: